Wereldoriëntatie: Identiteitskaart dieren in de winter
De leerkracht doet een hoekenwerk over dieren in de winter. Een aantal lessen behandelen dit thema.Bij 1 hoek moeten de leerlingen aan de slag op de computer. In dat groepje krijgt iedere leerling een identiteitskaart van een dier dat de winter moet overleven. Zij moeten een aantal zaken op het internet opzoeken, waardoor de identiteitskaart vervolledigd wordt. De leerkracht voorziet de identiteitskaarten op papier. Door in groep op te zoeken op de computer kunnen de leerlingen oefenen voor als ze zelfstandig een spreekbeurt moeten geven voor de klas. Op deze manier komen ze te weten hoe je bepaalde informatie over dieren moet terugvinden.
Zij moeten op zoek gaan naar:
- Hoe zie ik eruit?
- Waar woon ik?
- Winterrust of winterslaap?
- Wat eet ik?
Aanpak in de klas
Ze zijn met 4 in een groepje. Iedere leerling krijgt een papieren identiteitskaart met een dier op, bijvoorbeeld een das, een eekhoorn,...De leerlingen moeten op het internet op zoek gaan naar informatie over de dieren. Als ze iets gevonden hebben schrijven ze dat op. Op deze manier leren ze te werk gaan met het opzoeken van informatie over bepaalde dingen.
Bijhorende ICT-eindterm
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Leerplandoelen
- WO-NAT-02.05De leerlingen kunnen van dieren in een besproken biotoop, zeggen wat ze eten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb