
T-packmodel
Ik geef in deze aanbevelingslijst aan welk stappen de school zou kunnen nemen om verder te evolueren van ICT in de klas. Ik heb het T-pack model gebruikt. Dit model geeft aan welke kennis een leerkracht nodig heeft om ICT te integreren in de klas. De leerkracht moet weten wat hij in die les moet geven. De inhoud moet beheerst zijn. Ten tweede is het ook noodzakelijk hoe je zo een ICT les geeft. De basiskennis van ICT moet bij elke leerkracht aanwezig zijn. Scholen moeten aandacht besteden aan bijscholingen ICT. Om dit te realiseren moet er geïnvesteerd worden in een ICT ondersteunende infrastructuur.
Digibord
Tegenwoordig heeft iedere school in zijn klas een digibord. Een digibord is zeer handig om afbeeldingen, Powerpoints, filmpjes te laten zien in de klas. Een Bordbook wordt ook op mijn stageschool gebruikt. Dit is zeer handig als je klassikaal oefeningen wilt maken en verbeteren. De leerkracht gebruikt het bord niet voor andere zaken. Het zou fijn zijn voor de kinderen als mijn school gebruik maakt van een aantal programma's waar je interessante tools op kan terugvinden. Het programma Gynzy is leuk en zeer leerbevorderend voor de leerlingen. Je kan verschillende vakken aanbrengen door activerende spelletjes te spelen via het digibord aan de hand van tools.
iPads
Sommige scholen zijn begonnen met het aanschaffen van iPads. Het is goed om scholen te laten aansluiten bij de behoeften van de wereld en de leerling. Op deze manier wordt er gedifferentieerd en de leerlingen kijken uit naar de lessen. De trend om minder papier te gebruiken is zeker van belang! Door meer en meer iPads aan te schaffen, worden er minder bomen omgekapt voor bladen papier. De iPad is inderdaad niet het goedkoopste, maar de school kan er een aantal aanschaffen zodat een klas de iPads af en toe kan gebruiken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb